Pistmaskinsutbildning för längdspår, mars 2022

Svenska Skidförbundet tillsammans med Peak Innovation inbjuder till en utbildning som är skapad speciellt för dig som pistar längdspår på klubbnivå och vill lära dig mer om hur du får till fina spår som håller länge samt förstå mer om snön och dess egenskaper.

Kursen riktar sig till personer som redan kan köra/hantera en pistmaskin men vill lära sig mer och få tips och trix för att göra riktigt bra längdspår. Kursen är uppbyggd utifrån att vi vill maximera tiden i pistmaskinerna, så att du som deltagare får köra igenom och öva på de olika momenten som lärs ut. De praktiska momenten varvas med teoridelar runt snö för att få en bättre förståelse för dess egenskaper och hur man kan jobba med den på bästa sätt.

De praktiska moment som kommer att gås igenom på kursen inkluderar:

• Bygga spår som håller & underhåll av spår
  • Blad/Fräskontroll & Återuppliva gammal snö
  • Stadion/Tävlingspreparering & Aktivitetsyta

Snöteori:

• Preparering av snö
  • Snöproduktion, Snölagring och Snöinsamling
  • Metrologisk påverkan och hur kan man skydda snön

Kursen har totalt 10 platser + kursledare per kurstillfälle och deltagarna kommer delas upp i mindre grupper för att maximera antal timmar i pistmaskinerna. Efter genomförd utbildning tilldelas deltagarna ett diplom/kursbevis.

Utbildningen sker i Vålådalen och tiderna är anpassade till nattågen från/till Stockholm och Göteborg.

Hålltider, cirka

Dag 1 start: 09:00 avslutning dag 2 19:00

• 2022-03-29 10:00 - 2022-03-30 18:00
    • Vålådalens Fjällstation
    • Jonas Braam
    • Pris för boende på Vålådalens Fjällstation: 1295 kr inklusive moms (Delat dubbelrum, +150 kr för eget rum). I boendepriset ingår: Frukost, Lunch och middag båda dagarna, lakan och städning av rummen
    • Ingår i boendepriset
    • Kursavgift: 6000 kr inklusive moms, idrottsföreningar inom SSF kan söka Idrottslyftsbidrag med max 50% av kursavgiften (OBS! skall sökas via Idrott Online i omedelbar anslutning till kurstillfälle, max 14 dagar efter genomförd utbildning).
    • Vid avbokning då det finns ersättare antingen från a) egen anläggning, b) reservlista eller c) från annan anläggning utgår ingen avbokningsavgift. Annars debiteras 25% av kursavgiften i avbokningsavgift.
    • Förarbevis och/eller 50 timmar i maskin/god hantering av maskin, samt god förståelse för säkerhet i pistmaskin
    • 11 av 11

• 2022-03-29 10:00 - 2022-03-30 18:00
    • Vålådalens Fjällstation
    • Jonas Braam
    • Ingår i boendepriset
  • 11 av 11
Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.