#Schysstidrott - Sexuella övergrepp inom idrotten

Idrotten är en fantastisk plats där vi umgås, tränar och utmanar oss själva att lyckas med nya saker! Tyvärr är det också en plats där idrottare kan hamna i beroendeställningar, utnyttjas, kränkas och utsättas för sexuella övergrepp. Det är dags att idrottsrörelsen erkänner att sexuella övergrepp kan förekomma och förekommer inom idrotten.

Varmt välkomna till en digital temakväll om Sexuella övergrepp inom idrotten. Till kvällen har vi bjudit in friidrottsstjärnan Moa Hjelmer och idrottsforskaren Susanne Johansson, båda med starkt engagemang i ämnet.

Moa Hjelmer
”Våra kroppar är inte allmängods”
Moa Hjelmer är en friidrottare som varit aktiv i svenska landslaget i 15 år, med två EM-medaljer, varav ett guld som sina största meriter, samt en drös med SM-medaljer och svenskt rekord på distansen 400m.
Moa brinner för frågor kring kroppsideal kopplat till idrotten samt att hon hösten 2017 under "metoo" gick ut och berättade sin egen historia om ett övergrepp inom idrottsvärlden.

Susanne Johansson
Susanne Johansson är doktor i idrottsvetenskap och lektor på Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) i Stockholm. Hon har forskat om bland annat sexuella övergrepp inom idrotten sedan 2011. Tidigare har hon varit elitidrottare och håller fortfarande på med styrkelyft. Just nu är hon aktuell med en ny forskningsrapport ”Från Policy till praktik – mot sexuella övergrepp inom idrotten” som vi kommer få ta del av under kvällen.

Vad är #Schysstidrott?
#Schysstidrott är ett samarbete mellan RF-SISU Skåne, Kvinnojouren i Lund, PIL (Paraplyorganisationen för Idrottsföreningar i Lund) och Lunds kommun. Vi har anordnat intressanta och lärorika temakvällar sedan 2018. Allt för att vi tillsammans vill se en schysstare idrott i Lund och i Skåne.

-FÖR UNGDOMAR!

Är du mellan 13-20 år kommer du efter föreläsningen med friidrottsstjärnan Moa Hjelmer få chans att lyssna till Tjejjouren i Lund.

Under kvällen kommer vi att prata med ungdomarna lite mer om samtycke generellt, men även kopplat till idrottsvärlden. Vad är ens samtycke? Vad är inte samtycke? Och varför är det här så viktigt?
Som ung är det här kanske jobbigt eller svårt att prata om, och det kan det finnas flertalet olika anledningar till. Hos trans- och tjejjouren i Lund möter och stöttar vi hela tiden barn och unga som berättar och diskuterar dessa typer av frågor med oss. Dessa erfarenheter kommer att ligga till grund för vår diskussion.

Tjejjouren i Lund är en ideell feministisk förening som är partipolitisk och religiöst obunden. Hjärtat i verksamheten är att stötta och stärka unga tjejer och transpersoner genom chatt, mail och telefon. Vi arbetar även förebyggande mot våld och förtryck genom att sprida kunskap och diskussion med hjälp av föreläsningar och opinionsbildning.

Frågor:
marie.hilmersson@rfsisu.se

• 2021-04-12
      • 2021-04-15 18:00 - 20:00
    • Digital utbildning, via Teams
    • Marie Hilmersson

• 2021-04-12
      • 2021-04-15 18:00 - 20:00
    • Digital utbildning, via Teams
    • Marie Hilmersson

RF-SISU Skåne är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna regionalt. Vi har två uppdrag, idrott och folkbildning.