Nybörjarutbildning

Tränarutveckling, planering och ledning

En hållbar föreningsstruktur bygger på en genomtänkt nybörjarverksamhet. För de flesta föreningar är huvudmålgruppen för nybörjarverksamheten barn. Hur bra det går här är avgörande för föreningen i framtiden.

Det finns viktiga frågor att ta ställning till: Hur ser vår utvecklingsmodell ut vad innebär det för våra rekryteringsansträngningar? Hur får vi ekonomi i nybörjarverksamheten? Behöver vi utveckla våra tränare? Hur kan styrelsen stödja de tränarna i nybörjarverksamheten på bästa sätt?

För att underlätta föreningarnas arbete har Svenska Fäktförbundet arbetat med att ta fram en ny utvecklingsmodell, en tränarutbildning och en lektionsplanering. För föreningar som ännu inte har bestämt sig för hur nybörjarutbildningen ska se ut kan detta material vara till hjälp.

Målsättningen för Svenska Fäktnings utvecklingsmodell är att ta tillvara vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet så att nybörjare får bästa möjliga förutsättningar för att trivas och utvecklas. Centralt är att ta hänsyn till vad som påverkar den enskildes motivation och känsla av utveckling.

Vi vill skapa ett  gemensamt samarbete om utvecklingsmodellen och hur vi systematiskt kan förbättra vårt erbjudande till alla som vill börja fäkta.

Program för utbildningen

•     Svensk Fäktnings utvecklingsmodell
  •     Uppgifter för föreningens nybörjaransvarige
  •     Tränarutbildningen ”Fäktträning i grupp”
  •     Mål och delmål för nybörjarverksamheten

Målgrupp
Målgruppen för denna utbildning är föreningsstyrelser, huvudtränare och assisterande tränare och de som på olika sätt är engagerade i föreningarnas nybörjarrekrytering och nybörjarverksamhet.

Grupp

Praktiska upplysningar
Utbildningsplats: Via Zoom (länk erhålles i samband med bekräftelse av anmälan)
Tid: Måndag 29 mars kl 20.00-21.30