Mentor Domare HFV

Målsättning

Handbollförbundet Väst vill, enligt den strategiska 3-årsplanen:

• ha igång 5 mentorer i distriktet
  • att 15 domarpar, spritt över distriktet, ska ha en mentor som ser domarparen på matcher, har en dialog innan, under och efter match samt utvärderar domarinsatsen tillsammans.

Syfte

• Få Steg 1-4 domare att känna sig sedda, utvecklas och stanna kvar.
  • Få en gemensam överblick på domare som kan ta nästa steg
  • Behålla personer som tidigare dömt men av någon anledning inte gör det längre
  • Tydligt arbetssätt som är hållbart över tid

Utbildning

De personer som tackar ja till uppdraget ska genomgå mentorsutbildningen på Online Academy.

Information och tillgång till Online Academy fås av malin.svensson@handbollvast.se

Metod

• Mentorn ansvarar för 2-3 steg 1-4 domarpar utvalda genom dialog mellan mentor och tillsättningsrådet på Handbollförbundet Väst.
  • Mentor planerar besök till matcher där domarna dömer. 5-10 matcher ska ses under en säsong per domarpar.
  • Samtal förs innan, under och efter match mellan mentor och domarpar.
  • Mentor utvärderar insatsen tillsammans med domarparen genom beslutat underlag per sedd match (se bilaga 1) samt genom beslutat underlag för helheten (se bilaga 2). Dessa underlag rapporteras till Handbollförbundet Västs kansli.
  • 1 gång på hösten och en gång på våren samordnar Handbollförbundet Väst en digital träff med alla mentorer. Mötet är till för att diskutera erfarenheter, arbetssätt m.m.

Redskap

• Gemensamt underlag för utvärdering av insatser och utvärdering som Handbollförbundet Väst skapat.
  • Dialog mellan mentor, tillsättare och domarutbildningsansvarig på Handbollförbundet Västs kansli.
  • Gemensamt underlag för arvode som Handbollförbundet Väst skapat.

• 2022-06-14 18:00 - 20:00
    • Digitalt