Engagemangsmodellen - Sorsele

Ibland kan det kännas stort och tidskrävande att engagera sig ideellt. Men hur kan vi, med hjälp av ett mer strukturerat arbetssätt, engagera så många som möjligt som tillsammans gör mycket och stannar så länge som möjligt?

29 september (del 1) och 27 oktober (del 2) bjuder RF-SISU in föreningsstyrelser till två fysiska processkvällar i Sorsele där vi vill skapa inspiration, hitta verktyg och så några tankar för att er förening/sektion ska hitta en ny struktur eller nya sätt att rekrytera föräldrar, ungdomar, ledare och andra ideella till olika former av uppdrag.

Hur viktigt är då det ideella engagemanget?
”Det ideella engagemanget är föreningens viktigaste resurs – en resurs som det samtidigt verkar råda konstant brist på. Vad är det som får människor att engagera sig ideellt? Vad får vissa att stanna medan andra hoppar av? Hur kan ledarskap utövas så att det stärker medlemmarnas engagemang, eller i varje fall inte kväver det engagemang som fanns ifrån början?”. Så skriver Aron Schoug i inledningen i sin bok “Motivera ideella – om ledarskap, människors behov och drivkrafter”.

Förkunskapskrav:

Se filmen om Sävarmodellen – att skapa motivation för att få fler som gör mindre.

Anmälan: via IdrottOnline, sista anmälningsdag: 22 september

För vem: Föreningsstyrelser, minst 70% av styrelsen bör delta för bästa effekt

Kostnad: 1000 kronor per deltagande förening. Beloppet faktureras av RF-SISU Västerbotten efter slutförd kurs. Kontakta er RF-SISU-konsulent för finansiering av deltagaravgiften.

Utbildare: Linda Hjortborg och Åsa Johansson

För frågor, kontakta: asa.johansson@rfsisu.se Tfn 072-453 87 87

Varmt välkomna!

• 2022-09-22