Snowparkutbildning - Grund

Välkomna till Svenska Skidförbundets utbildning i parkbyggnation. Utbildningen kommer att ske i tre delar, se mer info här nedan.

Om du har möjlighet att närvara, kom att även anmäla dig till ett av de praktiska momenten. Det gör ni på nästa sida.

Vi vill med denna utbildning rikta oss till den lokala skid/snowboardföreningen eller till dig som jobbar i en anläggning och vill få grundläggande kunskaper i hur man bygger hopp, rails och boxar och framförallt hur man underhåller dessa dagligen.
Hur bygger vi med begränsad mängd snö? Hur bygger vi säkert? Hur bygger vi lättast för att tillfredsställa en bred målgrupp?
Du kommer att få med dig handfasta tips på hur man bygger för att det dagliga underhållet ska gå smidigt. Denna utbildning riktar sig både till dig som pistmaskinsförare, anläggningsarbetare och åkare.

Utbildare på kursen är:
Mattias Hägglund - övergripande anläggningsansvarig på SSF.

Anna Fischer - före detta parkansvarig under flera år i Kläppen Snowpark, en av de shapers som under hösten bygger The Stomping Grounds i Saas Fee.

Anders Haglöf – pistmaskinsförare som tidigare har byggt snowparks i Oslo, Folgefonna, och Kina. Anders har även varit med och byggt features till den anrika tävlingen The Artic Challenge. Jobbar nu som pistmaskinsförare i Falu Snowpark.

Max Månsson – utbildningsansvarig på SSF, parkansvarig i Falu Snowpark.

Samt Tove Bratthäll & Christian Hägglund som arbetar med parken på Middagsberget i Vännäs.

Denna utbildning kommer att ske i tre delar:

1) En digital kurs
Första delen i utbildningen är en digital kurs som vi vill att ni i egen takt går igenom innan webseminariet den 9 januari. I den digitala kursen hittar ni både text, bild och filmmaterial om parkbyggnation och parkunderhåll.

2) Webseminarium, online - 9 januari – 19.00 – 21:30
Här går vi igenom grundläggande frågor så som: Varför bygger vi park? Till Vem bygger vi park? Hur bygger vi smart och säkert? Vilka rails/boxar bör vi satsa på? Hur bygger vi ett blått/rött hopp?
Hur går det dagliga under hållet till? Osv osv.
Det kommer även finnas utrymme för frågor från Er.

3) Praktisk träff – 13 januari
Alternativ 1 - Falu Snowpark
Alternativ 2 - Middagsbergets Snowpark - Vännäs

Till dig som gått första webutbildningen och vill få mer kunskaper i parkskötsel kommer vi att erbjuda en praktisk träff som ingår i utbildningskostnaden. Ena träffen kommer ske tillsammans med Max och Anders i Falu Snowpark, andra träffen sker tillsammans med Tove och Christian på Middagsberget i Vännäs.

Under utbildningen är vi med och shapar i en snowpark och får träffa och prata med de som jobbar på plats. Vi får studera byggnationer på plats och hur hopp och railbyggnationer skiljer sig åt beroende på storlekar, placering i backe och svårighetsgrad. Denna kurs riktar sig både till dig som pistmaskinsförare, anläggningsarbetare och åkare.
Praktiska moment kommer inte bestå av pistmaskinskörning utan arbete med spadar och shapetools, men även på nära håll se hur pistmaskinisten jobbar vid dagligt underhåll.

VAD?
Snowparkutbildning – Grund

VAR & NÄR?
Del 1) Länk till kursen skickas ut under december månad till anmälda deltagare.
Del 2) Online, måndag 9 januari klockan 19 – 21:30
Del 3) Falu Snowpark samt Middagsberget - fre 13 januari – ca 13.00-17.00

KOSTNAD?
1700 kr , varav hälften går att få tillbaka via Idrottslyftet till dig som är medlem i en klubb/förening.

VID FRÅGOR
kontakta utbildning@svensksnowboard.se

• 2023-01-09 19:00 - 21:30
      • 2023-01-13 13:00 - 17:00
    • Eget
    • Kostnad för utbildningen är 1700kr, inkl webbaserad kurs, webseminarium samt praktisk moment. Max kostnad för förening: 4000kr oavsett antal deltagare. Inbetalningsuppgifter skickas till deltagare efter anmälan. Möjlighet att samfakturera deltagare finns.
    • Inga

• 2023-01-09 19:00 - 21:30
      • 2023-01-13 13:00 - 17:00
    • Eget
    • Inga
Ett arrangemang av SISU Idrottsutbildarna, idrottens eget studieförbund. Vi jobbar med bildning och utbildning inom idrotten, och stimulerar till människors lärande.

Vi består av tre delar: studieförbundet SISU Idrottsutbildarna, förlaget SISU Idrottsböcker och Bosön Idrottsfolkhögskola. Tillsammans och var för sig driver vi på och stöder utveckling inom idrotten.