Ridledarkurs 2023

Norrbottens Ridsportförbund i samarbete med Västerbottens & Mittsvenska Ridsportförbund planerar Ridledarutbildning 2023.

Utbildningen vänder sig till dig som vill gå en ledarutbildning med inriktning på att kunna leda lektioner på basnivå i hästkunskap, ridning och ridlära. Du bör också ha uppnått personlig färdighet i ridning och teoretiska kunskaper i ridning och hästkunskap som motsvarar godkänt prov för Bronsmärke, dvs LB dressyr och 0.90/Lätt D-hoppning.

Syfte:
Ridledarutbildningen ska ge dig en insikt i ridläraryrket och du får en chans att testa på vad det innebär att jobba som ridlärare.

Innehåll:
I utbildningen ingår Dressyr, Hoppning, Instruktörskunskap med Ridlära, Instruktörstjänst samt Häst- och Stallvård.
Tonvikten är lagd på instruktörstjänst/kunskap dvs lektioner och lektionsföring, grundläggande pedagogik och lektionsplanering.
Inför Ridledarutbildningen bör du vara i god kondition och igång med din ridning, både dressyr och hoppning.

Datum: Den 12 juni - 2 juli 2023
Plats: Bodens Ridklubb
Utbildare: Paulina Mannberg
Avgift: 25 000:-/deltagare. För deltagare tillhörande Norrbottens Ridsportförbund utgår reseersättning till & från kursplats.

I avgiften ingår:
Logi i dubbelrum, kost, uppstallning för en egen medtagen häst, foder (12 kg hösilage/dag, ytterligare hö 3 kr/kg, kraftfoder medtages), undervisning samt visst kursmaterial.

Hästar: Eleven ska medföra en häst eller maxad D-ponny. Hästen skall ha uppnått minst 6 års ålder samt ha en utbildningsståndpunkt motsvarande tävlingsmässigt - Lätt B i dressyr och 0.90 i hoppning.

Ridprov: Sökande skall avlägga ridprov (se separat inbjudan/anmälan). Hoppning ingår i provet.
Datum för ridprov: Den 5 mars 2023 på Bodens Ridklubb.

Ansökningstid: Fullständig ansökan skall vara distriktet tillhanda senast den 1 april 2023 Ofullständig ansökan beaktas ej.

Ansökan: Eleven skall under året uppnå lägst 18 år. Sökande ska ha genomgått Basutbildning för ridsportens ledare samt vara medlem i en förening ansluten till Svenska Ridsportförbundet.

Observera att ansökan ska göras på TVÅ ställen, dels via denna utbildningsmodul samt på särskild blankett. Blanketten med bilagor skickas in till carina.sundstrom@ridsport.se eller till adress Norrbottens Ridsportförbund, Idrottens Hus, Maskinvägen 27, 972 54. Ofullständig anmälan beaktas EJ.

Länk till
- inbjudan med mera info
- anmälningsblankett

Föreningen kan söka 8 000 kr till avgiften genom stöd från Svenska Ridsportförbundets projektstöd

• 2023-04-03
      • 2023-06-12 09:00 - 2023-07-02 18:00
    • Boden
    • Paulina Mannberg
    • Avgiften faktureras med 20 dagars betalningsvillkor.
    • Efter anmälningstidens utgång är anmälan bindande oavsett orsak till eventuellt avhopp.
    • Basutbildning, minst 18 år, genomfört ridprov

• 2023-04-03
      • 2023-06-12 09:00 - 2023-07-02 18:00
    • Boden
    • Paulina Mannberg
    • Avgiften faktureras med 20 dagars betalningsvillkor.
    • Basutbildning, minst 18 år, genomfört ridprov