Ledare som lyssnar

Fler och fler barn uppger att de ofta känner sig stressade och att de har besvär som ångest och oro. Ju tidigare man kan upptäcka det desto bättre. Här kan du som ledare inom en idrottsförening göra stor skillnad genom att vara uppmärksam och ha rätt verktyg för att stärka psykisk hälsa hos barn och unga.

I utbildningen får du lära dig mer om psykisk hälsa och hur du som ledare kan vara ett så bra stöd som möjligt för barn och unga. Utbildningen vänder sig även till dig som är ledare för barn och unga som har en NPF-diagnos. Utbildningen utgår från de fyra kapitlen i Folkhälsomyndighetens webbaserade utbildning Ledare som lyssnar:
1. Vad är psykisk hälsa?
2. Hur du kan stärka psykisk hälsa
3. Hur du kan upptäcka att någon mår dåligt
4. Hur du lyssnar och ger stöd

Under utbildningen går vi tillsammans igenom särskilda delar av dessa kapitel och det avsätts tid till både gruppdiskussioner, reflektion och fika. Inför utbildningen får du gärna förbereda dig genom att gå igenom kapitlen på Folkhälsomyndighetens utbildning, www.folkhalsomyndigheten.se/ledaresomlyssnar/.

Efter du har gått utbildningen har du möjlighet att söka stimulansmedel för en insats inom din träningsgrupp: https://www.rfsisu.se/distrikt/uppland/bidrag-och-stod/ekonomiskt-stod/stimulansmedel

Utbildningen kommer hållas på IFU Arena, i Sponsorloungen på plan 2.

Frågor? Kontakta William Lind på william.lind@rfsisu.se

• 2023-03-13