FULLBOKAD! SUP-instruktör 1

Utbildningen för dig som vill bli SUP-instruktör på nivå 1

Utbildningen ger kunskaper för att leda och instruera nybörjare i lugna vatten, relativt nära land, upp till grön nivå inom Paddelpasset.
Fokus för SUP-instruktör 1 är att inspirera nya stå-upp-paddlare till fortsatt paddling. En viktig uppgift för en SUP-instruktör 1 är att underlätta för nybörjare att etablera riktiga grundtekniker. Det innebär att kunna instruera grundläggande paddlingsteknik. Om du genomför alla momenten och uppfyller kursmålen får du ett intyg. En godkänd SUP-instruktör 1 kan i dagsläget bli examinator för gult paddelpass. Utbildningen är uppbyggd kring modulerna Teknikens grunder A, Tillämpat ledarskap A, Pedagogik A, Säkerhet A samt Miljökunskap A. I utbildningskostnaden ingår examination för grönt paddelpass. Examinationen genomförs på fredadgkvällen.

I och med att du går utbildningen godkänner du att registreras i Kanotförbundets register över personer som genomgått kursen. Du kan läsa mer om hur Kanotförbundet behandlar dina personuppgifter kanot.com.

För vem?

Utbildningen riktar sig till stå-upp-paddlare som kommit en bit på väg i sin egen paddling och vill kunna hålla kurser på nybörjarnivå där du leder och instruerar. SUP-instruktör 1 är en del i utbildningsstrukturen för Paddelpasset: https://kanot.com/utbildning/paddelpasset

Åldersgräns 16 år.

Förkunskapskrav

Som ledare har du ett ansvar för de som du leder. Du ska kunna hantera olika oväntade situationer, även om du på den här nivån leder grupper på lugna, skyddade vatten med närhet till civilisationen. Du behöver också inneha egna paddlingsfärdigheter så att du kan fokusera på dina deltagare, och för att du ska kunna instruera andra. Därför ska du uppfylla följande kriterier:

• Grönt paddelpass, examinationen görs kvällen innan instruktörskursen och ingår i kurskostnaden.
  • Första hjälpen och HLR (minst 4 timmar, en grundkurs från t ex Röda Korset accepteras)
  • Simkunnig 200 meter

Datum: 26-28 maj 2023
Tid: examination fredag kl 18, instruktörskurs start lördag morgon, avslut söndag eftermiddag (exakta tider skickas ut i god tid före kursen)
Plats: Stockholms paddlarklubb, Kanaans väg 71, Blackeberg, vägbeskrivning

Pris för Paddelpassexamination och instruktörsutbildning: Medlem i SKF-förening och Godkänd Kanotcentral 2600 kr Partner 3120 kr (Friluftsfrämjandet, Scouter och lärosäten med partneravtal) Extern 3600
Kost och logi: Ombesörjes av deltagaren
Utrustning: ingår ej i priset, ta med egen bräda, paddel, flytväst och säkerhetsutrustning
Anmälan: senast 24 mars 2023

Har du frågor? Kontakta Katinka Ingves eller utbildare Jonas Forsmark.

• 2023-05-31
      • 2023-05-26 18:00 - 2023-05-28 16:00