Introduktionsutbildning för funktionärer

Välkommen till utbildningen Introduktionsutbildning för funktionärer!

Det här första steget för dig som vill jobba som funktionär på nationella tävlingar i Sverige. För att fortsätta utbilda dig till matchledare, tävlingsledare eller domare måste du genomfört den här utbildningen.

Utbildningen är helt digital och du kan genomföra den när du vill och i din egen takt.

I Introduktionsutbildning för funktionärer får du teoretiska kunskaper som hjälper dig att ta det första steget som huvuddomare och linjedomare. Du får en introduktion om tennisspelets regler samt tips om hur du hanterar olika situationer som huvuddomare och sidlinjedomare. Utbildningen vänder sig till dig som vill få en introduktion till tennisspelets regler och en första inblick i vad det innebär att vara funktionär. Utbildningen passar också utmärkt för dig som är förälder eller på något annat sätt är engagerad i tennisklubben och vill lära dig mer om tennis. Rekommenderad yngsta ålder är 13 år och rekommenderad yngsta ålder för att arbeta som linjedomare är 15 år.

Efter att du har genomförd praktik som huvuddomare och/eller sidlinjedomare i din klubb eller region har du möjlighet att arbeta som huvuddomare och sidlinjedomare i nationella tävlingar.

Omfattning och material

Introduktionsutbildning för funktionärer består av en utbildningswebb som tar cirka två och en halv timme att genomföra. Kravet för att bli godkänd och få ditt intyg är att du genomför hela utbildningswebben. Du genomgår den på egen hand och i egen takt när det passar dig. När du är godkänd på utbildningen har du behörighet att gå nästa utbildningssteg som funktionär: Matchledarutbildningen. För att få klubbdomarlicens och kunna jobba som huvuddomare behöver du göra praktik i din klubb eller region.

Länk till SvTF hemsida och alla funktionärsutbildningar.

Länk till utbildningen på utbildningsportalen.

Så anmäler du dig:

• Tryck på Anmäl dig här och fyll i uppgifterna. Dubbelkolla att mejladressen blir korrekt då det är viktigt för den fortsatta processen. Under Organisation skriver du in namnet på din förening. Ditt specialidrottsförbund kan efter anmälan se att du anmält dig och om du genomfört utbildningen eller ej. Det går inte att använda samma mejladress till flera registreringar på samma kurs.
  • Du får ett ”mejlkvitto” på anmälan från IdrottOnline. Mejlet är en bekräftelse på din anmälan.
  • Du får också mejl från SISU Utbildningsportal (ett av följande två):

Verifieringsmejl (om din epost är ny i portalen).

Inloggningsmejl (om din epost fanns i portalen sedan tidigare).

Följ instruktionerna i mejlet i punkt 3 och använd samma mejladress som i din anmälan ovan.

Saknar du mejl?

Om du saknar ditt mejl kan du kolla i inkorgens andra mappar, till exempel övrigt, spam eller skräppost. Om du är anmäld men saknar mejl kan du gå direkt till utbildningen på länk till utbildningen. Logga in (om du kommer ihåg ditt lösenord) eller klicka på Logga in - Glömt lösenordet så får du ett nytt. Följ instruktionerna.

Anmäl flera samtidigt

För dig som ska registrera flera deltagare samtidigt i Idrott Online följer du instruktionerna efter du klickat på Anmäl dig här. Du lägger in en deltagare i taget.

Samtycke till personuppgiftsbehandling
Anmäler du dig till denna utbildning innebär det att du samtycker till nedan angivna information: Ditt namn och e-postadress kommer att skickas och lagras i SISU Förlags utbildningsportal för att kunna ge dig access till utbildningen och för att kursledare skall kunna följa upp att du genomfört den digitala delen av kursen.

• Observera att detta köp inte omfattas av ångerrätten enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal då priset understiger 400 kronor. Deltagarmaterialet är personligt och kan ej skrivas över till annan person.
    • Det finns inga förkunskapskrav.

• Det finns inga förkunskapskrav.