Förbundsdomarutbildning 2023

Förbundsdomarutbildning

Kursen är till för rutinerade domare med gedigna kunskaper om friidrottens tävlingsregler.

Tid
Lördag-söndag 18-19 november inklusive lördag kväll. Samling kl 09.30 på lördag, kaffe tillgängligt från kl 09.00. Kursen avslutas på söndag kl 15.30. Planera resan så att ni kan vara med på hela kursen.

Plats
Quality Hotel 11, Maskingatan 11, Göteborg

Regelprov
Regelboken är den fasta grund som varje domare måste stå på för att kunna utföra sin uppgift. Du förutsätts kunna reglerna när du kommer till kursen och ett skriftligt regelprov kommer att genomföras under lördagen.

Provet består av två delar, en del där du får använda regelboken och en större del utan den. De delar i regelboken som du måste läsa på för att klara provet är kapitel D, kapitel E-O del 1-5, kapitel Q del 1-5 samt kapitel R del 1-2.

Du kommer att välja att skriva antingen det allmänna provet - där frågorna berör samtliga grengrupper – eller ett grengruppsprov, där de specifika grenregelfrågorna är hämtade från endast en av de tre grengrupperna löpning, hopp eller kast.

För att bli legitimerad förbundsdomare måste du få godkänt på det skriftliga provet, och vill du i framtiden vara aktuell för att bli WAR, World Athletics Referee, behöver du vara godkänd som allmän förbundsdomare.

Kursmaterial
2022 års upplaga av "Tävlingsregler för friidrott". Ta med boken till kursen (finns som pdf att ladda ner här eller att köpa från SISU Förlag).

Antal deltagare
Kursen genomförs för högst 30 deltagare. Vid fler anmälda kommer föreningar som ska arrangera SM-tävlingar och internationella tävlingar under 2024 och 2025 att prioriteras.

Kallelse
Kallelse, program, deltagarförteckning skickas till deltagarna efter anmälningstidens slut.

• 2023-10-17
      • 2023-11-18 09:00 - 2023-11-19 15:30
    • Quality Hotel 11
    • Jonas Essman, Göran Kero, Anna Palmerius, Mats Svensson, Claes Jurstrand, Marika Diurson, Andreas Thornell, Lars Danielsson, Lennart Julin
    • Boende i dubbelrum på Quality Hotel 11 i Göteborg ingår. Enkelrum mot extra avgift.
    • I priset ingår fika och lunch båda dagarna samt middag lördag kväll.
    • I grundpriset 3350kr ingår boende i dubbelrum lördag till söndag. Utan boende minskar kostnaden med 650kr, vid önskemål om enkelrum ökar kostnaden med 550kr. Behövs boende fredag-lördag tillkommer ytterligare kostnad 500 kr (dubbelrum) eller 1000 kr (enkelrum) på fakturan från oss. Föreningarna kommer att få tillbaka 700kr per godkänd deltagare från Projektstöd IF efter genomförd kurs.
    • Goda regelkunskaper och erfarenhet av att vara domare/grenledare på nationella tävlingar.

• 2023-10-17
      • 2023-11-18 09:00 - 2023-11-19 15:30
    • Quality Hotel 11
    • I priset ingår fika och lunch båda dagarna samt middag lördag kväll.