Alpin grundkurs Tarfala (1)

Alpin Grundkurs Tarfala den 19-23 augusti 2024

Datum: den 19-23 aug 2024 (kursen startar i Tarfala på morgonen den 19:e  kl. 8.30 och avslutas på eftermiddagen den 23:e augusti kl. 16.00).

Förkunskaper: Viss klippklättervana (motsvarande SKF:s Grundkurs klippklättring). Viss fjällvana. God kondition. Medlem i förbundsansluten klätterklubb.

Kursledare: Christian Edelstam, auktoriserad bergsguide.

Antal deltagare: 4-6 deltagare/guide.

Kursavgift: 6500 kr

Ingår i kursavgiften: Guidning/instruktioner av auktoriserad bergsguide. Rep, säkringar för is och klippa.

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Kursmål:

• 5 trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.
  • Ge kunskaper för att kunna göra enkla alpina turer på egen hand och vara del av ett mer erfaret replag på medelsvåra turer.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär; inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning, glaciärteori
  • Alpin klättring; replagsförflyttning, rephantering
  • Self arrest
  • Navigering
  • Turplanering
  • Riskanalys
  • Utrustningskunskap

• 2024-06-24
      • 2024-08-19 08:30 - 2024-08-23 16:00
    • Christian Edelstam
    • Ingår i kursavgiften: Guidning/instruktioner av auktoriserad bergsguide. Rep, säkringar för is och klippa. Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.
    • Om du själv får förhinder efter sista anmälningsdatum kan vi endast betala tillbaka om vi kan fylla platsen med en annan deltagare, och då mot en administrationsavgift
    • Grundkurs i klippklättring, viss fjällvana, god kondition, medlem i förbundsansluten klätterklubb.

• 2024-06-24
      • 2024-08-19 08:30 - 2024-08-23 16:00