Tejpning vid idrottsskador & rehab, Växjö

Tejpning används för behandling av idrottsskador eller för att undvika att nya skador uppstår i tex. en tidigare skadad led. Kursen belyser färdigheter som krävs för att förebygga och kunna hantera tejpning vid de vanligast förekommande skadorna.

Rätt använd kan tejpen bidra till att förbättra rehabiliteringen efter en skada och träningen kan återupptas tidigare utan att skaderisken ökar.

Kursen tar upp hur man jobbar med idrottstejpning på ett enkelt och funktionellt sätt och det är fokus både på stödjande tejpning samt kinesiologitejpning. Kursen varvar teori och praktik.

Innehåll:

• Grundregler vid tejpning

• Skillnaden mellan olika tejper

• När används tejp?

• Vid vilka skador används tejp?

• Praktiska övningar

Kursledare på utbildningen är: Fysioterapeut Elias Gustavsson, Aktiv Rehab

För mer information om utbildningen, kontakta RF-SISU Småland, Janina Forslund, tel. 036-34 54 12, janina.forslund@rfisu.se

• 2024-05-20
      • 2024-05-27 18:00 - 21:00
    • Växjö, RF-SISU Smålands kansli, Hejaregatan 7
    • Kaffe & fralla serveras från kl. 17.30!
    • Avgiften kan subventioneras helt för deltagare från föreningar som samverkar med RF-SISU Småland. Kontakta din förenings idrottskonsulent för mer information.
    • 10 av 15

• 2024-05-20
      • 2024-05-27 18:00 - 21:00
    • Växjö, RF-SISU Smålands kansli, Hejaregatan 7
    • Kaffe & fralla serveras från kl. 17.30!
  • 10 av 15

RF-SISU är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna regionalt.

Vi har två uppdrag, idrott och folkbildning. SISU Idrottsutbildarna är idrottsrörelsens eget studieförbund.

Vi erbjuder folkbildning i idrottsföreningar för att ge kunskap och kraft åt människors tankar, idéer och vilja att utvecklas.