Digitalt: Iñigo Mujika - Tapering and peaking for optimal performance

I den här föreläsningen kommer professor Iñigo Mujika ge en djupgående diskussion om vetenskapen, strategierna och planeringen av taperingfasen/formtoppning i elitidrottens kontext. Han kommer presentera den senaste och samlade forskningen kring tapering, vilka fysiologiska och psykologiska effekter denna fas har, samt vilka effekter det har på prestationsförmågan inom både individuell- och lagidrott. Han kommer dessutom ge exempel på olika träningsmodeller och erfarenhetsbaserad kunskap för tränare och aktiva att utforma optimala taperingfaser/formtoppa.

Om Iñigo Mujika
Dr. Mujika disputerade inom muskelbiologi vid universitetet i Saint-Etienne och idrottsvetenskap vid Baskiens universitet. Iñigo har lång erfarenhet som tränare såväl som forskare inom idrott och träningsfysiologi. Han har arbetat med och publicerat över 220 vetenskapliga artiklar om professionell fotboll, tennis, cykling, löpning, simning, triathlon, rugby och vattenpolo för att nämna några idrotter. För närvarande arbetar han som rådgivare för Japans High Performance Sport Center och är en av programdirektörerna för IOK:s nyinrättade fystränarutbildning. Tidigare har han haft flera ledande positioner inom stora och framgångsrika organisationer som nämns nedan:

• Senior Physiologist at the Australian Institute of Sport
  • Team Selector for Triathlon Australia
  • Head of Research and Development at Athletic Club Bilbao Professional Football Club
  • Physiologist of the Spanish and French Swimming Federations
  • Head of Physiology and Training at Euskaltel Euskadi World Tour Cycling Team
  • Head of Sport Sciences and Performance Support at the Spanish Swimming Federation

High Performance Göteborgs digitala föreläsningsserie är en föreläsningsserie för tränare och aktiva som strävar mot ännu bättre idrottsprestationer. RF-SISU Västra Götaland i samarbete med Katrinelunds Elitidrottsgymnasium och Göteborgs universitet erbjuder föreläsningar om prestationsinriktad idrott.

Föreläsare: Professor Iñigo Mujika (föreläsningen hålls på engelska).

Datum och tid: tisdagen den 11 juni, kl. 19.00-21.00.

Plats: Digitalt via Zoom.

Deltagaravgift: Kostnadsfritt.

Anmälan: Alla får ett bekräftelsemejl på anmälan vilket innebär att anmälan är ok. Vid problem, mejla kurser.vastragotaland@rfsisu.se alternativt ring 0709-26 57 91.

Återbud lämnas senast 2 dagar innan. I annat fall debiteras föreningen en avgift.

Kallelse med mer information mejlas till deltagare som angett e-postadress några dagar före utbildningen/föreläsningen. Du får en länk till föreläsningen.

Frågor: dino.ilecic@rfsisu.se / 0709 23 57 91.

• 2024-06-10
      • 2024-06-11 19:00 - 21:00
    • Digitalt via länk
    • Återbud lämnas senast 2 dagar innan. I annat fall debiteras föreningen en administrativ avgift på 200 kr.

• 2024-06-10
      • 2024-06-11 19:00 - 21:00