Alpin grundkurs Sylarna

Alpin Grundkurs Sylarna 25-28 september 2024

Datum: den 25 -28 september 2024 (kursen startar i Sylarna på morgonen den 25e september kl. 8.30 och avslutas på eftermiddagen den 28 september kl. 16.00).

Förkunskaper: Viss klippklättervana (motsvarande SKF:s Grundkurs klippklättring). Viss fjällvana. God kondition. Medlem i förbundsansluten klätterklubb.

Kursledare: Martin "Bruce" Lundberg, auktoriserad bergsguide.

Antal deltagare:  5-6 deltagare/guide.

Kursavgift: 6000 kr

Ingår i kursavgiften: Guidning/instruktioner av auktoriserad bergsguide. Rep, säkringar för is och klippa.
(Martin möter upp i Storulvån den 24e sept på fm. för gemensam färd till Sylarna)

Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.

Kursmål:

• 4 trevliga och roliga dagar tillsammans i bergen.
  • Ge kunskaper för att kunna göra enkla alpina turer på egen hand och vara del av ett mer erfaret replag på medelsvåra turer.

Huvudsakligt kursinnehåll:

• Stegjärn-och isyxteknik på snö, is och klippa
  • Glaciär; inknytning, glaciärfärdsel, sprickräddning, glaciärteori
  • Alpin klättring; replagsförflyttning, rephantering
  • Self arrest
  • Navigering
  • Turplanering
  • Riskanalys
  • Utrustningskunskap

• 2024-08-24
      • 2024-09-25 08:30 - 2024-09-28 16:00
    • Martin Lundberg
    • Ingår i kursavgiften: Guidning/instruktioner av auktoriserad bergsguide. Rep, säkringar för is och klippa. Ingår ej i kursavgiften: Transport, boende, mat, personlig klätterutrustning.
    • Anmälan är bindande. Om du får förhinder före sista anmälningsdatum kan vi endast betala tillbaka vid uppvisande av läkarintyg eller om vi kan fylla platsen med en annan deltagare, och då mot en administrationsavgift på 500 sek.
    • Grundkurs i klippklättring, viss fjällvana, god kondition, medlem i förbundsansluten klätterklubb.

• 2024-08-24
      • 2024-09-25 08:30 - 2024-09-28 16:00