Grundläggande föreningsekonomi

Utbildningen behandlar grunderna i föreningsekonomi och riktar sig till organisationsledare i idrottsföreningar.
Föreningens resurser ska användas på ett sådant sätt att intäkter och kostnader går ihop. För detta ansvarar kassören tillsammans med övriga styrelsen.

Mål och syfte
Syftet med utbildningen är att ge en inblick i ekonomiansvar och uppgifter i en förening. Målet är att ge deltagarna de teoretiska verktygen för att presentera bokslut och andra rapporter i förhållande till rådande lagar och regler.

Innehåll
• Vad kännetecknar en ideell förening
• Styrelsens ansvar
• Kassörens uppgift
• Bokföring
• Bokslut
• Lagkassor
• Idrottens BAS-kontoplan
• Budget
• Skatter

Målgrupp
Styrelseledamöter och revisorer

Utbildningsansvarig
Emma Jonnergård
emma.jonnergard@rfsisu.se

Utbildningsadministration
utbildning.skane@rfsisu.se
010- 476 57 60

Kallelse
Skickas via e-post, glöm ej ange korrekt e-postadress vid anmälan. Kallelse skickas efter anmälningstidens slut.

• 2024-05-06
      • 2024-05-16 18:00 - 21:00
    • Kristianstad
    • Emelie Schildt
    • Fika ingår i kostnaden
    • Ni avanmäler er kostnadsfritt fram till ett dygn innan kursen startar, därefter krävs läkarintyg för att kostnadsfritt avboka deltagandet.

• 2024-05-06
      • 2024-05-16 18:00 - 21:00
    • Kristianstad
    • Emelie Schildt
    • Fika ingår i kostnaden

RF-SISU Skåne är Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna regionalt. Vi har två uppdrag, idrott och folkbildning.