Grundutbildning för föreningsledare, Göteborg

Som föreningsledare, organisationsledare i din förening är du en del av en större helhet, den svenska idrottsrörelsen. Idrottens mål är att engagera så många som möjligt, så länge som möjligt och i så bra verksamhet som möjligt. Denna grundutbildning ger dig en bra bas för ditt fortsatta arbete som föreningsledare, där du kan få användning för din erfarenhet och även ta med dig ny kunskap för att jobba vidare mot idrottens gemensamma mål.

Innehåll:

» Föreningsledarens roll​

» Föreningen och demokratin​

» Föreningen och idén​

» Föreningen och verksamheten​

» Föreningen och engagemanget​

» Föreningen och administrationen

Utbildningen påbörjas innan det fysiska kurstillfället när du får ett utbildningsmaterial skickat till dig. Du förväntas jobba med egenstudier i ca 5 timmar och skickar in ett reflektionsblad med ditt arbete senast den 22/5. Under den fysiska träffen den 25/5 utgår vi från det förarbete ni deltagare gjort.

Utbildare:

Kristina Landgren Carestam har många års erfarenhet av att leda idrottsorganisationer. Hon har varit sportchef och klubbchef i Pixbo Wallenstam, innebandy. Som tränare har hon både varit förbundskapten för dam- och herrlandslaget samt lett klubblag på elit-, barn- och ungdomsnivå. Just nu är Kristina bland annat ledamot i Frölunda HCs styrelse.

Ella Noaksson är en ung föreningsmänniska som tidigt i livet bildat och drivit föreningar på olika nivåer, dels inom idrotten men också andra ideella föreningar. Hon har även haft anställning som kanslist i ÖIS Fotboll.

Anmälan: Alla får ett bekräftelsemejl på anmälan vilket innebär att anmälan är ok. Vid problem, mejla kurser.vastragotaland@rfsisu.se alternativt ring 0709-265894.

Återbud Återbud mindre än 2 dagar innan kursstart alt att utebli från kursen medför att en administrativ avgift faktureras. Vi förbehåller oss rätten att ställa in om deltagarantalet anses vara otillräckligt.

Kallelse
med mer information mejlas till deltagare som angett e-postadress cirka 3 dagar innan utbildningen.

Frågor: thomas.gehoor@rfsisu.se / 0709-265894

Här hittar du vårt övriga utbud av utbildningar och föreläsningar

• 2024-05-16
      • 2024-05-25 09:00 - 13:00
    • Folkets hus, Hammarkullen
    • Kristina Landgren Carestam, Ella Noaksson
    • Fika
    • Kostnadsfritt för medlemmar i föreningar som tillhör Göteborgs kommun, ett samarbete med Idrott- och föreningsförvaltningen i Göteborg. För övriga gäller 600 kr/deltagare inklusive kursmaterial och fika. Er förening/förbund kan få stöd för deltagaravgifter. För information kontakta er RF-SISU-konsulent och fråga om ”resursmedel”.
    • För alla gäller att det är bindande anmälan och att återbud mindre än 2 dagar innan kursstart alt utebli medför att föreningen faktureras en administrativ avgift.

• 2024-05-16
      • 2024-05-25 09:00 - 13:00