Digital - Motverka sexuella övergrepp inom idrotten

Idrotten vill vara en arena där alla kan känna sig trygga och samtidigt bidra till att fostra goda samhällsmedborgare. Det kan uppnås genom inkluderande språk och jargonger, trygga fysiska miljöer som omklädningsrum och klubblokaler samt strukturer och policys som minimerar risk för utsatthet.

Det här utbildningskonceptet riktar sig till organisationsledare, tjänstepersoner och ideella tränare inom idrottsrörelsen. Det utgår från utbildningsmaterialet på motverkasexuellaovergrepp.se. Under utbildningen diskuteras hur ni kan förebygga, upptäcka och hantera sexuella övergrepp.

Innehåll
  • Vad är sexuella övergrepp?
  • Hur agerar jag om någon öppnar sig för mig?
  • Hur kan vi förebygga så att sexuella övergrepp inte sker?
  • Hur hanterar föreningen en eventuell situation?
  • Vilket stöd kan en få som förening, ledare, utövare, närstående?

Utbildare: Thomas Gehöör är projektledare för utbildningsprojektet Motverka sexuella övergrepp inom idrotten och har varit med i framtagandet av webbmaterialet motverkasexuellaovergrepp.se. En representant från stöd- och utbildningsorganisationen Maana leder utbildningen tillsammans med Thomas. Maana har stor erfarenhet av utbildning och bidrar med mycket kompetens och sakkunskap i ämnet.

Målgrupp: Organisationsledare och tränare inom föreningsidrotten.

Förkunskaper: Inga förkunskaper.

Anmälan: Alla får ett bekräftelsemejl på anmälan vilket innebär att anmälan är ok. Vid problem ring 0709-26 58 94.

Kallelse: Skickas till samtliga deltagare via e-post några dagar innan föreläsningen. Föreläsningen sker digitalt och i kallelsen får du en länk som du ansluter till strax före föreläsningen.

• 2024-11-27
      • 2024-11-28 18:00 - 21:00
    • Thomas Gehöör
    • Anmälan är bindande. Att utebli utan att lämna återbud medför att en avgift faktureras föreningen. Vi förbehåller oss rätten att ställa in om deltagarantalet anses vara otillräckligt.

• 2024-11-27
      • 2024-11-28 18:00 - 21:00