Sätt bollen i rullning - Spridningskonferens

Idrotten har arbetat med jämställdhetsfrågan i många år, men ännu finns mycket kvar att göra för att nå målet om en jämställd idrott. Hur ska vi gå från ord till handling? Den 3 oktober välkomnas du till en konferens om jämställdhetsprojektet ”Sätt bollen i rullning”, med syfte att inspirera till handling. Dagen bjuder på aktuell forskning, nuläge i projektet och många intressanta talare och paneldiskussioner.

År 2019 inleddes arbetet med ”Sätt bollen i rullning” för att se hur ordförande i förbund, distrikt och ligaorganisationer inom fotboll, handboll och basket upplevde möjligheten till makt och inflytande utifrån idrottens mål att kvinnor och män ska ha samma villkor och möjligheter att leda och utöva idrott. Dåvarande idrottsminister Anders Ygeman beskrev resultatet som deprimerande.

Efter vår första del, har vi valt att fokusera på fotbollen och gå från ord till handling. Både med intervjuer och med att jobba tillsammans med processledare från RF SISU och från tre distrikt; Småland, Västmanland och Örebro. Att öka kunskap, inspirera till att styrelserna till att utveckla sin verksamhet, att göra vinster i form av ex öka intäkterna, få fler medlemmar, att styrelsen bättre speglar verksamheten.

Kontakt vid frågor:
Annika Grälls | annika.gralls@rfsisu.se | 019-17 55 19